• יו"ר: פרופ' דורון גוטהלף
  • מזכירה: ד"ר שלומית צפריר
  • יו"ר נבחר וגזבר: ד"ר אורי יצקר
  • חברי הוועד: ד"ר עמית שלו, ד"ר תומר לוי, ד"ר עולא מורד, ד"ר טל שלטון, ד"ר אילת גוטהלף, ד"ר יובל רווה
  • מתמחים: ד"ר תומר מבורך, ד"ר עדי דרפיש גנון, ד"ר הדר שדה
חדשות

הר"י פנתה לסגן שר הבריאות: הסדר סוגיית הסודיות הרפואית ברפורמה בבריאות הנפש

יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, שיגר מכתב לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, בו הוא כותב שהסוגיה טרם נפתרה, וכי ישנו חשש שמטופלים יפנו למסגרות פרטיות כדי לשמור על סודיות; לדבריו, "הנושא מדאיג עוד יותר כשמדובר במתבגרים... והסטיגמה הקיימת עלולה להביא לפגיעה חברתית או מקצועית"

ליצמן על המחסור במכשירי MRI. "בכלל לא צריך לקבל אישורים ממשרד האוצר על זה" (צילום: אילוסטרציה)

ההסתדרות הרפואית תובעת מסגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומראשי המשרד לפעול בהקדם לקידום חקיקה ותקנות לשם הגנה על הסודיות הרפואית של מטופלים, על רקע כניסתה לתוקף של הרפורמה בבריאות הנפש, המעבירה את האחריות על הטיפול בתחום זה לקופות החולים.

במכתב ששלח אתמול (א') יושב ראש ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן לסגן השר ליצמן, עם העתקים למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב, לראש שירותי בריאות הנפש במשרד ד"ר טל ברגמן-לוי ולמנכ"לי ארבע קופות החולים, הוא הדגיש, כי מדיווחי רופאים המטפלים בחולים בהפרעות נפשיות עלתה הדאגה מכך שהרגולטור לא התייחס עדיין כנדרש לסוגיה זו.

ד"ר אידלמן: "מהרגע שהמידע יימצא בידי הקופות, הוא עלול להיחשף באופן כזה שיגרום למטופלים לחשוש מפניה לרופא"

ד"ר אידלמן ציין במכתבו, כי "עם הנהגת הרפורמה נוצר מצב שבתי החולים ומרפאות בריאות הנפש צריכים עתה להעביר מידע מלא על המטופלים לקופות החולים. אלא שמהרגע שהמידע הזה יימצא בידי הקופות, הוא עלול להיחשף באופן כזה שיגרום למטופלים לחשוש מפניה לרופא".

ד"ר אידלמן הדגים במכתב מצב, שבו קופת חולים מתבקשת לתת אישור לגורמי חוץ, ולאישור זה תועתק רשימת המחלות של המטופל, לרבות מחלות והפרעות נפשיות שמהן סבל בעבר ואינן עוד (למשל: אירוע של דיכאון).

הנושא מדאיג עוד יותר, הדגיש יו"ר הר"י, כשמדובר במתבגרים שיתכן שעברו משבר כלשהו בשלב כלשהו של תקופת ההתבגרות. לדבריו, "הסטיגמה הקיימת עלולה להביא לפגיעה חברתית או מקצועית בהמשך חייהם של אותם צעירים".

עוד ציין ד"ר אידלמן במכתבו, כי עלול להיווצר מצב שבו מטפלים שיזדקקו לסיוע פסיכיאטרי ינסו לקבלת את הייעוץ והטיפול באופן פרטי – ולא במסגרת המערכת הציבורית – על מנת לשמור על סודיות המידע הנוגע להם. לאור חששות הרופאים בנושא זה, התבקש סגן שר הבריאות לפעול בהקדם לחקיקה הנדרשת.

נושאים קשורים:  חדשות,  בריאות הנפש,  סודיות מידע רפואי,  משרד הבריאות,  קופות החולים,  הר"י,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
21.11.2016, 11:46

מנסיון נכון לגמרי כל גוף שאתה צריך ממנו משהו יכול לדרוש על נהת שתקבל את מבוקשך לחתום על הסרת סודיות או שהם לא יטפלו בך וכך אתה לכוד. ורופאים הם מאד מושפעים מסטיגמה שנורה כאשר רופא רושם את דעתו האישית וזה פוגע בשירות שאתה מקבל