חדשות

ועדת Lancet לסרטן הערמונית: שיעור המקרים יוכפל בתוך עשור וחצי

דו"ח שהוצג בקונגרס האיגוד האירופאי לאורולוגיה: הארכת תוחלת החיים תוביל לזינוק בלתי נמנע במקרי סרטן הערמונית ולעלייה של 85% בתמותה | ההמלצות: הקמת מערכות לאבחון מוקדם, כולל בעזרת בינה מלאכותית

טיפול רדילווגי. "הפתרון לא יכול להיות הכשרת יותר אורולוגים, אונקולוגים, פתולוגים ורדיולוגים כי זה פשוט לוקח יותר מדי זמן". צילום אילוסטרציה

שיעור המקרים הגלובלי של סרטן הערמונית צפוי להכפיל את עצמו עד לשנת 2040 ולהגיע לשיעור של 2.9 מיליון חולים עם עלייה של 85% בתמותה לכמעט 700,000, כך מזהירה השבוע ועדת Lancet לסרטן הערמונית.

"אנו צופים שמספר המקרים החדשים של סרטן הערמונית בשנה יעלה מ-1.4 מיליון בשנת 2020 ל-2.9 מיליון עד לשנת 2040. השינויים בתוחלת החיים יובילו לעלייה גדולה ובלתי נמנעת במספר החולים, עלייה שלא ניתן למנוע באמצעות שינויים באורח החיים או התערבויות של בריאות הציבור", נכתב בעיקרי הדו"ח.

הוועדה מתמקדת במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית שבהן אבחון מאוחר של סרטן הערמונית הוא נורמה וקוראת להקים בדחיפות מערכות לאבחון מוקדם במדינות אלו ולשפר אמצעים לאבחון מוקדם, כולל סיוע בפיענוח סריקות ודגימות ביופסיה בעזרת בינה מלאכותית. "כיוון שהעלייה בסרטן הערמונית עשויה להתבטא במצבים אחרים כמו סוכרת ומחלות לב, תכניות אבחון מוקדם צריכות להתמקד לא רק בסרטן הערמונית אלא בבריאות הגברים באופן רחב יותר", צוין.

הדו"ח הוצג בשבת (6.4) בקונגרס האיגוד האירופאי לאורולוגיה 2024 בפריז. נציגי הוועדה אמרו כי העלייה במספר מקרי סרטן הערמונית נמצאת בעיצומה במדינות בעלות הכנסה גבוהה כמו ארה"ב ובריטניה, אך תצבור תאוצה במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית.

ד"ר ניק ג'יימס, המחבר הראשי של הדו"ח ופרופסור לחקר סרטן הערמונית ושלפוחית השתן במכון לחקר הסרטן, בלונדון, אמר לאתר Medscape Medical News כי "הטיפול במחלה מתקדמת אינו מושלם, רק כ-30%-40% מהגברים בארה"ב מקבלים טיפול הורמונלי משולב למחלה גרורתית, למשל". הוא המליץ "לעשות את מה שאנחנו יודעים שעובד וזה ישפר את התוצאות".

המלצות הדו"ח מתמקדות בארבעה תחומים בראש סדר העדיפויות: לשנות דרכים לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית תוך הימנעות מאבחון יתר וטיפול יתר; לשפר את שיטות הפצת המידע בנושא; ליישם הנחיות ממוקדות לטיפולים, במיוחד ניתוחים והקרנות; ולהשקיע במחקר.

בין השאר ממליצים מחברי הדו"ח על הקמת מרפאות פופ-אפ ובדיקות ניידות. ד"ר ג'יימס סייע להפעלת תכנית הסברה בשם The Man Van שמציעה בדיקות בחינם, כולל בדיקות PSA, לגברים בסיכון גבוה בלונדון. לדבריו, הנגשת הבדיקות באמצעות רכב ייעודי עם בדיקות מהירות וקלות ישירות לגברים בעבודה ובקהילה, עם מיקוד במי שיש לו סיכון גבוה יותר לסרטן הערמונית, הובילה לאלפי בדיקות שבמסגרתן נמצאו כמעט 100 אבחנות סרטן בגברים שאחרת היו מגיעים לרופא רק לאחר שהסרטן שלהם התקדם.

הוא ציין כי הקהילה הרפואית ברחבי העולם אינה ערוכה לעלייה של מקרי סרטן הערמונית. "הפתרון לא יכול להיות הכשרת יותר אורולוגים, אונקולוגים, פתולוגים ורדיולוגים כי זה פשוט לוקח יותר מדי זמן", אמר. עם זאת, שימוש מוגבר באחיות ובבינה מלאכותית עשוי לעזור. "בבית החולים שלי, ביופסיות הן שירות מונחה על ידי אחות ובינה מלאכותית שכבר מסייעת באבחון רק תלך ותשתפר", סיפר.

"במדינות עניות יותר, גם סמארטפונים יכולים למלא פערים. "אותה טכנולוגיה שעושה זיהוי פנים כבר יכולה לזהות סרטן ערמונית בדרגת גליסון 7", אמר.

נושאים קשורים:  סרטן הערמונית,  חדשות,  אבחון מוקדם,  בינה מלאכותית
תגובות
אנונימי/ת
08.04.2024, 20:56

האם הארכת תוחלת החיים זאת הסיבה לריבוי המקרים ? אולי יש עוד סיבות כמו ריבוי הרעלים שאנו נושמים, אוכלים ושותים וכו' ? האם יש משהו שכן "ניתן למנוע" ?

09.04.2024, 12:46

מניעה???? השתגעת??? ממתי עוסק המקצוע שלנו במניעה? מהחולים יש פרנסה, לא ממניעת מחלות

אתה צודק בהחלט. האם רופאים יתחילו להמליץ על שינוי אורחות החיים כמו על שינוי תזונה ? לא נראה לי.

08.04.2024, 21:36

עלייה של 85% בתמותה ולא תמותה של 85%...