חדשות

מחסור בתרופה רמדסיביר לחולי קורונה קשים

מלאי התרופה לקורונה הולך ואוזל ובבתי החולים טוענים: "אין לנו איך לטפל בחולים. חזרנו אחורה שלוש שנים" | הסיבה למחסור: מחלוקת תקציבית בין משרדי הבריאות והאוצר ותחזית תחלואה שגויה

טיפול בחולה קורונה בבית החולים הדסה עין כרם, ירושלים. צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

מחסור בתרופה רמדסיביר המיועדת לחולי קורונה קשים בבתי החולים. כך מדווח אדיר ינקו ב-ynet. על פי הדיווח, בשל מחסור בתרופה, מטופלים בבתי חולים שבהם אזל המלאי אינם מקבלים אותה.

המחסור ברמדסיביר, שמועמדת לסל התרופות השנה, נובע על פי הדיווח ממחלוקת תקציבית בין משרדי הבריאות והאוצר והערכה שגויה של תחזית התחלואה. במשרד האוצר טוענים כי לא יעבירו תקציב ייעודי למימון תרופות שמשרד הבריאות קיבל תקציב עבורן.

רופאים בבתי החולים המצוטטים בכתבה אומרים כי יש מחסור ו"יש בקרה הדוקה ואישור פרטני של מומחה במחלות זיהומיות בכל ניפוק". הרופאים תולים את המחסור גם בתחזית שגויה של התחלואה בקורונה השנה: "יש תחלואה משמעותית בקורונה, כולל לא מעט אשפוזים. אנחנו בקשר עם משרד הבריאות. בעבר המידע ששיקף משרד הבריאות היה אמין, וכעת הוא לא. בכל בית חולים יש חולים מאושפזים ואצלנו בכל רגע יש חולים מונשמים בטיפול נמרץ עם קורונה. אין טירוף ואין קריסה, אבל יש לא מעט חולים כרגע. בקהילה יש הרבה יותר ולבתי החולים מגיעים כל יום חולים חדשים".

אחד הרופאים הסביר כי רמדסיביר היא התרופה היעילה ביותר לחולים קשים: "יתר התרופות הוכחו רק עבור חולים קלים שאינם מאושפזים לצורך מניעת אשפוז. אין לי תרופה אחרת למעט התרופה הזו. יש מלאי של התרופה אך תרופות הקורונה עדיין נרכשות על ידי המדינה באופן מרוכז שמחולק לקופות ולבתי החולים".

לדבריו, "משרד האוצר לא מעביר כספים לרכש הקורונה כי מבחינתם הקורונה נגמרה, אז אין מקור תקציבי לקנות יותר. הודענו מזה זמן שאין לנו איך לטפל בחולים. חזרנו אחורה שלוש שנים ואני לא יכול לטפל בחולים. אני עדיין נותן את התרופה, אך בעוד כמה ימים זה ייגמר ויש בתי חולים שבהם היא נגמרה כבר".

על פי מידע מאתר "עולם הדאטה" של משרד הבריאות המעודכן ליום א' השבוע, בבתי החולים מאושפזים 19 חולי קורונה קשים, שבעה חולים במצב בינוני ו-103 במצב קל.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד הבריאות קיבל תקציבים בשנה האחרונה שנאמדים בכשני מיליארד שקל למגוון צרכים גמישים ועל כן יש להם מקור לכך, עד שתתקבל החלטה בוועדת הסל".

נושאים קשורים:  רמדסיביר,  קורונה,  חדשות,  בתי חולים,  מחסור בתרופות,  משרד האוצר