COVID-19 בישראל

אין ביקוש: קופות החולים החלו להשמיד 1.5 מיליון חיסוני השפעת

החורף לא אותר אף לא מקרה שפעת אחד בישראל, כנראה בשל כללי הריחוק החברתי והשימוש במסיכות, אך מומחים צופים "אפקט ריבאונד אלים" ושפעת קשה יותר בחורף הבא

אחות מחזיקה חיסוני שפעת. צילום: פלאש 90

עקב חוסר ביקוש בציבור, קופות החולים החלו להשמיד 1.5 מיליון חיסונים לשפעת, עודפים שנרכשו לקראת עונת השפעת האחרונה, לצד העובדה שעונה זאת למעשה מסתיימת בימים אלה ועד כה לא אותרו בישראל מקרי שפעת. כך דיווחה הבוקר (ד') מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום". לקראת העונה הנוכחית נרכשו כארבעה מיליון מנות חיסון לשפעת. שיעור ההתחסנות עמד על 25.6% לעומת 24.6% בחורף שעבר.

במשרד הבריאות היתה הערכה לפיה בחורף תהיה תחלואה משולבת של שפעת וקורונה. מנתוני המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות עולה עתה כי לא התגלה בבדיקות מעבדה אף לא מקרה אחד של שפעת.

גם שיעור הפניות לחדרי המיון ומחלקות הילדים בשל מחלות חורף דמויות שפעת היה בחורך נמוך ועמד על אפס פניות, זאת לעומת שיעור של 20-15 מקרים ל־10,000 נפש בתקופה המקבילה בשנים האחרונות.

פרופ' אורן צמחוני, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים קפלן, צוטט בדיווח: "לא ראיתי אף פעם עונת חורף כזו שאין בה בכלל שפעת". הוא העריך שכללי הריחוק החברתי והשימוש במסיכות הורידו את תפוצת השפעת, כמו גם מיעוט הטיסות. "יש גם השערות שנגיף הקורונה דוחק, ביולוגית, את נגיף השפעת אך אין על כך עדיין מידע מספיק", אמר.

לפי תחזיות שפורסמו בכמה מקומות בעולם, יש לצפות שעונת השפעת הבאה עלולה להיות קשה יותר ואף יותר קטלנית. ב"דיילי טלגרף" הבריטי פורסמה הערכה בדבר אפשרות של "אפקט ריבאונד אלים" שיגרום לתחלואה קשה ולתמותה משפעת. הנגיף עלול להקדים להופיע בחצי הכדור הצפוני כבר בסתיו.

נושאים קשורים:  עונת השפעת,  19-COVID,  קופות החולים,  חדשות,  חיסון נגד שפעת
תגובות