• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

האיגוד לרפואת ילדים קורא לפתיחה זהירה של מערכת החינוך בשבוע הבא

על אף העלייה בתחלואת ילדים, קורא פרופ' צחי גרוסמן לקובעי המדיניות להחזיר את תלמידי הגנים והכיתות הנמוכות ללימודים: "סגירת מוסדות החינוך פוגעת קשה בהתפתחותם הנורמלית"

מורה ותלמידים. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, פרופ' צחי גרוסמן, פנה אתמול (ב') אל שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר החינוך יואב גלנט ופרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, במכתב ובו קריאה לפתיחה זהירה בשבוע הבא של מערכת החינוך – גנים וכיתות א'-ד' תחילה.

פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר איגוד רופאי הילדים, רופא ילדים ב"מכבי", חבר סגל בכיר בבית הספר לרפואה באוניברסיטת אריאל. "יש להקפיד על כיתות קטנות ועל כללי הריחוק החברתי כבעבר". צילום: יח"צ

"הסגר המתמשך, ההדוק וההדוק יותר בשבועות האחרונים, נותן אותותיו", מציין פרופ' גרוסמן בפנייתו. "במאבק במוטציה הבריטית, מסתמן שידה של מערכת הבריאות תהיה על העליונה. אמנם מספרי החולים הקשים, המונשמים ולצערנו גם הנפטרים עדיין גבוהים, גבוהים מאוד, אך מראים ירידה הדרגתית, כזו שתאפשר את פתיחת המשק בשבוע הבא".

פרופ' גרוסמן מדגיש כי באיגוד רופאי הילדים נטען כבר בעבר שסגירת מוסדות החינוך גורמת לפגיעה קשה בהתפתחות הנורמלית של ילדים, למצוקה נפשית ניכרת, להופעה מדאיגה של תסמיני החרדה, להפחתת הפעילות הגופנית של הילדים ולעלייה תלולה במדדי ההשמנה. "לאור כל זאת", הוא כותב, "אנו בעד פתיחת מערכת החינוך".

עם זאת הוא מצביע על נתונים נוספים שהתחוורו בגל המגיפה הנוכחי: "שיעור הילדים המאומתים בגל הזה עולה על שיעורם בגלים הקודמים: בגילאי 9-0 שנים, שיעור המאומתים הוא 15% לעומת 10% או פחות בגלים הקודמים. במהלך ולמרות הסגר נצפה המשך עלייה בשיעור הילדים המאומתים". כמו כן, "ילדים אושפזו במצב קריטי במספר בבתי חולים, הן בעקבות מחלת הקורונה והן בעקבות התסמונת המאוחרת של מחלה דלקתית רב מערכתית".

לדבריו, המוטציה הבריטית, שהיא בעלת פוטנציאל הדבקה גבוה ב-70%-50% מהוירוס המקורי, מתפשטת מהר גם בקרב ילדים -  על פי מחקר מהימים האחרונים, עולה החשש שהמוטציה הבריטית לא רק מדביקה יותר כי אם גם אלימה יותר בכל הגילאים, כולל ילדים, וההערכה היא שהמוטציה גורמת לפחות ב-30% יותר למקרי מוות מקורונה.

לאור הנתונים הללו קוראים באיגוד לרפואת ילדים, לפתיחה הדרגתית ושקולה של מערכת החינוך, תחילה בגילאים הנמוכים, גנים וכיתות א'-ד', זאת "בהתבסס על כך שלאורך כל המגיפה, ואפילו כעת, שיעורי ההדבקה וההידבקות בגילאים הצעירים נמוכים יותר מאשר בגילאי המתבגרים".

באיגוד מדגישים כי יש להקפיד על כיתות קטנות ועל כללי הריחוק החברתי כבעבר, "במיוחד להקפיד הקפדה יתרה על עטיית מסיכות בבתי הספר לכשייפתחו. זהו מאבק על החיים, ובמאבק כזה אין פשרות. עמדתנו העקרונית היא: 'ילד שיכול מבחינה בריאותית ללכת לבית הספר יכול גם לעטות מסיכה, נקודה".

הפנייה הופנתה במקביל לצוותי ההוראה, ובאיגוד לרפואת ילדים חוזרים וקוראים הן להורים והן לרופאים בשטח שלא לתת פטורים ושחרורים ממסיכות לתלמידים.

נושאים קשורים:  פרופ' צחי גרוסמן,  האיגוד לרפואת ילדים,  סגר,  שר הבריאות יולי אדלשטיין,  פרופ' נחמן אש,  שר החינוך יואב גלנט
תגובות