• יו"ר: פרופ' דורון גוטהלף
  • מזכירה: ד"ר שלומית צפריר
  • יו"ר נבחר וגזבר: ד"ר אורי יצקר
  • חברי הוועד: ד"ר עמית שלו, ד"ר תומר לוי, ד"ר עולא מורד, ד"ר טל שלטון, ד"ר אילת גוטהלף, ד"ר יובל רווה
  • מתמחים: ד"ר תומר מבורך, ד"ר עדי דרפיש גנון, ד"ר הדר שדה
קורונה בישראל

קווי החירום של ער"ן לתמיכה נפשית מוצפים: גידול של 44% מאז פרוץ המגיפה

בחודשיים האחרונים התקבלו במוקד החירום יותר מ-900 שיחות עם תוכן אובדני | מספר הפניות בגלל חרדה דיכאון ובדידות היה פי 3.5 מהרגיל

קשישה במגיפת הקורונה. צילום אילוסטרציה

בחודשיים האחרונים חל גידול של 44% במספר הפניות לקווי החירום של ער"ן ומספר הפניות היומי עלה לעתים אף כדי פי 3.5 לעומת הימים שלפני הנהגת הריחוק החברתי במסגרת הנחיות משרד הבריאות להימנעות מהידבקות בנגיף הקורונה. כך מדווחת הבוקר (ה') מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום".

על ההשלכות הנפשיות של משבר הקורונה התריעו פסיכיאטרים כבר לפני חודש. יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בהר"י, ד"ר צבי פישל, אמר בוועדת הקורונה של הכנסת: "אנו צופים שכמיליון אזרחים יחוו תופעות חרדה בשנה שנתיים הקרובות ויזדקקו לשירותי טיפול נפשי ופסיכיאטרי כתוצאה מהסטרס המתמשך". פרופ' גיל זלצמן, יו"ר המועצה למניעת אובדנות, הביע חשש מעלייה בתופעת האובדנות לאחר המשבר ומגל התאבדויות של קשישים.

בדיווח נמסר כי מסיכומי ער"ן עלה שבחודשיים האחרונים תקבלו במוקד יותר מ-900 שיחות עם תוכן אובדני. בעשרות מקרים הופעל נוהל חירום מציל חיים. מאז פרוץ משבר הקורונה התקבלו בער"ן יותר מ־-76 אלף פניות באמצעות הטלפון והאינטרנט. מספר הפניות הממוצע בתקופה זו עלה לכ-1,400 ביום בהשוואה לכ-400 בימי שגרה. בחודשיים האחרונים התקבלו 8,231 פניות מאנשים שמתמודדים עם מחלת נפש, לעומת 6,394 פניות בחודשיים שקדמו למשבר הקורונה – כלומר גידול של 29%. 60% מהפניות הגיעו מנשים. כ-20% מילדים, בני נוער וחיילים וקשישים.

התכנים המרכזיים שעלו מהשיחות: מצוקה נפשית חריפה; חרדה ומשבר – 59%, בדידות וקשיים ביחסים בינאישיים – 26%. מעל 40% מהפונים דיווחו על תחושת דיכאון כמשתנה מרכזי הנלווה לאובדנות.

ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית בער"ן, אמרה: "הריחוק החברתי הגן על רוב אזרחי ישראל מהידבקות בנגיף אולם העצים את הבדידות והמצוקה הרגשית החריפה המוכרת כגורם סיכון לאובדנות. חשוב להפנות את תשומת הלב לקשישים – קבוצת סיכון ראשונה במעלה לאובדנות, והמבודדת ביותר לזמן הארוך ביותר". עוד מסרה כי נתקבלו גם פניות מאנשים שעקב הריחוק החברתי והבידוד לא פנו לקבל את הטיפול או נמנעו מהגעה למעקב מקצועי החיוני עבור אנשים שמתמודדים בשגרה עם מחלות נפשיות ופסיכיאטריות.

נושאים קשורים:  דיכאון,  חרדה,  בידוד,  קורונה,  ער"ן,  ד"ר צבי פישל,  אובדנות,  חדשות
תגובות