• יו"ר: פרופ' דורון גוטהלף
  • מזכירה: ד"ר שלומית צפריר
  • יו"ר נבחר וגזבר: ד"ר אורי יצקר
  • חברי הוועד: ד"ר עמית שלו, ד"ר תומר לוי, ד"ר עולא מורד, ד"ר טל שלטון, ד"ר אילת גוטהלף, ד"ר יובל רווה
  • מתמחים: ד"ר תומר מבורך, ד"ר עדי דרפיש גנון, ד"ר הדר שדה
קורונה בישראל

אפקט הקורונה: הידרדרות במצב הנפשי של רבע מהציבור בישראל

סקר חדש של הלמ"ס מגלה עוד: יותר משליש מהישראלים מדווחים על לחץ וחרדה בעקבות המשבר | באיגוד הפסיכיאטריה קוראים לממשלה לאפשר מיד וללא אבחון שלושה מפגשים של טיפול נפשי לכל מי שזקוק לכך

קורונה בישראל. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

"הממצאים שעלו מסקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) על ההידרדרות במצב הנפשי באוכלוסיית ישראל בעקבות משבר הקורונה הם גרועים יותר מכפי שהערכנו", כך הגיב ד"ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל לסקר שפורסם בסוף השבוע.

לפי ממצאי הסקר, יותר מחמישית מהישראלים בני 21 ומעלה, 22.5% - כ-1.2 מיליון גברים ונשים, דיווחו בסקר כי מצבם הנפשי החמיר במהלך המשבר. 25.8% דיווחו שמצבם הרגשי של ילדיהם החמיר.

ד"ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה. "שכחו שלישראלים יש גם נפש"

על תחושת לחץ וחרדה שמלווה אותם בתקופה הזאת דיווחו 34.3% מהמשיבים לסקר, כלומר כ-1.9% מכלל אוכלוסיית ישראל. 10.1% דיווחו על תחושה זאת במידה רבה ו-24.2% במידה מסוימת. על תחושת דיכאון דיווחו 16.2% ועל תחושת בדידות 23.5% . שיעור האזרחים הערבים שחשו בדיכאון וחרדה גבוה יותר מאשר בקרב יהודים.

עוד עלה מהסקר כי 5.4% מבני 21 ומעלה, כלומר כ-306,300 אלף איש, דיווח שמצבם בריאותם החמיר או אפילו החמיר מאוד. כמו כן דיווחו רבים על מתחים בין בני הבית בקרב אלה שאינם גרים בגפם.

55.7% מהאוכלוסיה חוששים מהידבקות בנגיף. 50.3% הביעו חשש מאי יכולתם או מקשיים שיהיו להם בכיסוי ההוצאות עקב המשבר. 16.2% דיווחו שנעזרו במישהו אחר כדי לסייע להם להביא מזון או תרופות לבתיהם, כאשר מקרב בני 65 ומעלה מדובר ב-45.5%.

46.1% - כ-2.5 מיליון ישראלים – דיווחו שהמשבר החמיר את מצבם הכלכלי ושל משפחותיהם. שיעור לא מבוטל דיווח שאחד או יותר מבני הבית צמצמו בכמויות האוכל או הארוחות שאכלו במהלך השבוע האחרון.

הסקר גם הצביע על כך שיותר מ-80% מהאוכלוסיה ממלאים במידה רבה אחרי הנחיות משרד הבריאות כאשר 38% מהאוכלוסיה (ו-48.9% מהחברה הערבית) נותנים אמון רב בממשלה על דרכי התמודדותה עם המשבר אבל שיעור גבוה יותר נותנים אמון רב יותר דווקא ברשויות המקומיות של ישוב מגוריהם.

הלמ"ס שיתף פעולה באיסוף הממצאים עם המל"ל ומשרד ראש הממשלה.

נוכח הממצאים אמר עוד ד"ר פישל: "אנו מתריעים עוד מתחילת המשבר ש'שכחו שלישראלים יש גם נפש'. אנו קוראים לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר הבריאות לנקוט לאלתר בצעדים שיצמצמו את הנזקים הנפשיים שכבר מתפתחים כחלק מ'המגיפה שאחרי המגיפה' ובראש ובראשונה ליישם את התכנית שגיבשנו עם האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ולפיה כל אדם שיחפוץ בכך, ללא צורך באבחנה, יוכל לקבל שלושה מפגשים של טיפול נפשי".

פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית מסר בתגובתו: "הנתונים לא מפתיעים. כבר שבועות שאנו מתריעים מפני המשבר הנפשי הגדל והולך באוכלוסיה. לאחר שנים של ייבוש וזלזול בשירות הציבורי, נותרים האזרחים ללא מענה ראוי. גדולת השירות הציבורי היא ביכולת המניעה. זה הזמן למנוע החרפה, זה הזמן למנוע משברים שעלולים להקשות על החזרה למעגל העבודה. זה הזמן למנוע אלימות, שעלולה לפגוע בילדים ובמבוגרים. הגדילו באופן מיידי את המענה בשירות הציבורי למען הבריאות הנפשית של כלל האזרחים".

נושאים קשורים:  צבי פישל,  לחץ,  חרדה,  נגיף הקורונה,  חדשות,  מצב נפשי,  מגיפת הקורונה,  איגוד הפסיכיאטריה
תגובות