נגיף הקורונה

מגיפת הקורונה מחמירה באיטליה: מערכת הבריאות על סף קריסה

מומחים מצביעים על הגורמים שהובילו להתפרצות הקשה ולשיעור גבוה של תחלואה ותמותה מקורונה באיטליה | הרשויות מתריעות מפני תחלואה הולכת וגדלה גם בקרב אנשים צעירים

אוהל חירום של הצלב האדום למיון ראשוני של חשודים בנשיאת נגיף הקורונה בלומברדו, איטליה. צילום: faboi/ שאטרסטוק

איטליה מסתמנת בימים האחרונים כמוקד התחלואה והתמותה הגדול ביותר מנגיף הקורונה מחוץ לסין – בוודאי הגדול ביותר באירופה. אמש (ג') זינק ליותר מ-10,000 מספר החולים וגם שיעור המתים מסיבוכי המחלה – 631 – הוא גדול במיוחד ועומד על יותר מ-6% לעומת ממוצע גלובלי של 3.4%. גם בנושא זה מדובר בשיעור גדול בהשוואה לכל מדינה אחרת למעט סין שבה החלה ההתפרצות בדצמבר האחרון.

רופאים וחוקרים ניסו לתת הסבר לסיבות לכך - שיעור התמותה הגבוה נובע גם מהעובדה שבאיטליה אוכלוסיית זקנים היא הגדולה ביותר מבין כל מדינות אירופה: 23% מכלל אוכלוסייתה הם בני 65 ומעלה. הגיל החציוני בה הוא 47.3 שנים, לעומת,למשל ארה"ב שבה הגיל החציוני הוא 38.3. רבים מחולי הקורונה שמתו באיטליה היו בני 80 ומעלה וגם בני 90 – קבוצת גיל שידוע על רגישותה הרבה ופגיעותה לסיבוכים חמורים, שהם מביטויי הידבקות בנגיף הקורונה החדש, מחולל מחלת ה-COVID19.

כמו כן, היקף התמותה תלוי בגורמים דמוגרפיים באוכלוסיה, הסבירה האפידמיולוגית פרופ' אוברי גורדון מאוניברסיטת מישיגן בארה"ב. בקרב זקנים, הסיכוי או הסיכון לפתח לפחות מחלה נוספת שמחלישה את המערכת החיסונית, כמו סוכרת או סרטן, כמובן גדלים.

עניין נוסף: מספר האנשים הזקנים החיים באזור מסוים ונזקקים באופן שגרתי ליותר טיפול והשגחה רפואית. כאשר יש מקרי תחלואה חמורה רבים, מרוכזים באזור ספציפי, יש לכך השפעה קשה על מערכת הבריאות המקומית ועוד יותר כאשר מופיעה התפרצות במימדים נרחבים של תחלואה. כך קרה בעיר ווהאן, סין, שבה שיעור התמותה מהנגיף הגיע ל-5.8% בהשוואה ל-0.7% בלבד באזורים אחרים בסין כולה.

בעיה אחרת: ככל הנראה, באיטליה מתקשים עדיין, חרף כל המאמצים שהרשויות השקיעו עד כה, לאתר מקרים קלים. הרשויות איחרו משמעותית בביצוע בדיקות לזיהוי הנגיף ומספרן היה נמוך באופן משמעותי מלכתחילה. זאת לעומת למשל דרום קוריאה, שבתוך זמן קצר התארגנה לבצע בדיקות בהיקף נרחב לזיהוי הנגיף (מעל 140 אלף ומספר זה רק עולה מדי יום), מה שגם אפשר לצמצם בה באורח ניכר את שיעור התמותה: 0.6% בלבד מכלל המקרים.

בעיה נוספת: אנשים שמציגים תסמינים קלים, ובעיקר צעירים, לא ממהרים להיבדק.

מערכת הבריאות האיטלקית קרובה לנקודת שבירה

באיטליה מתבצע עתה "מרוץ נגד השעון" כדי להדביק את הפיגור בהתמודדות מול נגיף הקורונה. התוצאה: רופאים מתלוננים על עומסי עבודה כבדים שמביאים אותם כבר עתה לכדי תשישות. הם מתארים את היום-יום הקשה ואת תחושת התסכול והמערכת כולה קרובה יותר מתמיד לנקודת שבירה. מחלקות טיפול נמרץ הוקמו בחיפזון גם במסדרונות בתי החולים, ניכר מחסור חמור במיטות אשפוז, בציוד מיגון ובמכשירי הנשמה.

הרשויות מתריעות מפני תחלואה הולכת וגדלה בקרב אנשים צעירים, כאשר לצד זאת האוכלוסיה ברובה הגדול איננה ממושמעת דיה לביצוע ההנחיות, וגם בעניין זה נעשים מאמצים שלא ננקטו מעולם כדי לשנות תמונת מצב זו הקשורה באופי האיטלקים.

כל זאת, מבלי להזכיר את המשמעויות הכלכליות ההרסניות, בהיקפים חסרי תקדים, שמגיפת הקורונה גורמת כבר עתה באיטליה ועדיין לא ברור כיצד תוכל להתאושש ממנה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  איטליה,  מגיפה,  חדשות,  קורונה
תגובות