חדשות

האחות שהותקפה ב"שיבא": "הרגשתי שתולשים לי את הקרקפת"

אפרת כהן, אחות במחלקה פנימית בבית החולים שיבא, הותקפה באלימות על ידי משפחת מטופלת שנפטרה ותיארה את האירוע והטראומה: "חוויה מפחידה"

"בעודי עם הגב ובהפתעה גמורה קיבלתי אגרופים". צילום: דוברות בית החולים

בעשר השנים האחרונות עובדת האחות אפרת כהן (37) במחלקה פנימית במרכז הרפואי שיבא. היא הוכשרה לעבודתה, התמקצעה והשתלמה, אלא שאיש לא הכין אותה לאירוע אלימות פיזית שחוותה במהלך משמרת הלילה בין שישי לשבת האחרונה. את האירוע הקשה היא תיארה בפוסט שהעלתה לפייסבוק. בעקבות האירוע התכנס ועד האחים והאחיות בבית החולים ובכוונתו לנקוט בצעדי מחאה.

כהן הוכתה, כך סיפרה, לאחר שהתקשרה לאחד מבני משפחתה של מטופלת קשישה והודיעה, כמקובל וכנדרש במצבים שכאלה, כי חלה הידרדרות במצבה של החולה ועליהם להגיע לבית החולים. בנה של המטופלת נכנס ראשון לחדרה וקיבל את הבשורה הקשה באופן רגוע. אחריו הגיעה נכדתה של המטופלת, שהבינה כי סבתה נפטרה. היא זו שהחלה להשתולל וניסתה להכות את האחות כהן. בנה של המטופלת ניסה להרגיעה, אחז בה בכוח אבל כשלפתע שחרר את אחיזתו – בעוד אפרת כהן עסוקה עם מטופלים קשים אחרים – היא הוכתה באגרוף שנשלח לגבה. התוקפת גם משכה בשערה.

כך תיארה כהן את האירוע האלים: "זה קרה במשמרת שישי בלילה, לאחר שנמסרה הבשורה המרה למשפחה. אני זוכרת היטב שעמדתי בכניסה ליחידה שלנו, ובעודי עם הגב - ובהפתעה גמורה - קיבלתי אגרופים בגבי ומשיכה עזה בשערות. הרגשתי שתולשים לי את הקרקפת. החוויה היתה מפחידה.

"אלימות - עד שאת/ה חווה אותה - היא רק מילה. מהרגע שזה קורה - זה כבר הרבה יותר מזה: הכאב הוא פיזי ונפשי והשאלה הראשונה שעולה היא: למה בכלל זה היה מגיע לי?

"אחר כך המשכתי את המשמרת וניסיתי לתפקד כאילו לא קרה כלום. עשר שנים אני אחות - פה ב'שיבא'. רק פעם אחת חוויתי סיטואציה שהיתה קרובה לאלימות. עברו כמה ימים מאז האירוע האחרון וכל פעם עולות דמעות בעיני. נותרתי המומה וכאובה.

"משפחה או מטופל שמתייחסים כך לאח/ות שנמצא/ת במצבי לחץ וצריך להספיק הרבה דברים, לא מבינים שהתנהגות שכזו עלולה רק לפגוע בתפקוד שלנו. איך אפשר לטפל במישהו ששנייה לפני כן צרח או איים עליך? האם בסיטואציה אחרת כשצועקים עליך אתה מתפקד יותר טוב?

"מאז המקרה, אני מפוחדת. לא יודעת מאיפה זה יכול להגיע שוב. במקרה שלי, התפעלתי מהתגובה והעזרה המהירה שהחישו גורמים בבית החולים. אני פונה לכל חבריי וחברותיי למקצוע: לא להסס! בכל מקרה של איום - להשתמש במי שיכול להגן עליך מטעם בית החולים, אם זה הביטחון או ועד האחים והאחיות. אנחנו אחים ואחיות רחמנים - ואנחנו פה כדי לטפל ולעזור. אבל גם ללב שלנו יש סף כאב".

האירוע הקשה הגיע לאחר שחלה, כך נדמה היה, הפסקה זמנית בסדרת אירועי אלימות שחווים רופאים וצוותי הרפואה בבתי החולים השונים בארץ. אחת הבעיות שטרם באו על פתרונן: למרות שמוגשות שוב ושוב תלונות במשטרה נגד התוקפים, ההליכים הפליליים מתעכבים או מתנהלים באיטיות רבה מדי.

מאז שפרצה לתודעה תופעת אירועי האלימות בבתי החולים בישראל כבר לפני כמה שנים, מספרם הצטבר לאלפים ועדיין לא ניתן ולו פסק דין אחד, מרתיע באמת, כזה שיהדהד ובעיקר ישמש לקח חד וברור לתוקפים; כזה שבו ייגזר על תוקף או תוקפים עונש מספיק כבד ומרתיע כדי לשמש לקח גם לאחרים.

מה שסומן כמקרה השיא עד היום ושהתרחש לפני שלוש שנים - כשמטופל בן 78 שפך חומר דליק והצית למוות אחות בסניף של קופת חולים בחולון, רק משום שהיה נדמה לו שלא קיבל שירות ראוי ובעקבות כך נשלח לכלא לתקופה לא ארוכה, בעיקר עקב גילו המתקדם והטיעון השכיח על מצב נפשי – לא הספיק כדי לשים קץ לתופעה המזעזעת.

האחיות והאחים וגם הרופאים שהותקפו פיזית ומילולית חוזרים ומציינים שוב ושוב כי החוויות שחוו בעצמם או שעליהם קראו בתקשורת או בקבוצות הוואטסאפ שלהם לא יוצאות מהתודעה של אף אחת ואחד מהם. האירועים מטרידים את מנוחתם. הם מודאגים מאוזלת היד ומהרפיון שמפגינים הגורמים שיכולים היו לפעול ביד נוקשה כדי שעבודת הצוותים הרפואיים בבתי החולים ובמרפאות תתנהל כסדרה חרף העומסים והקשיים האחרים.

"האם עלינו לחוות אירוע נוסף שיסתיים במוות של אחות, אח, רופא או רופאה כדי שמישהו יתעורר לעשות מעשה?" חוזרים ושואלים עובדים במערכת הבריאות.

נושאים קשורים:  אלימות בבתי החולים,  אלימות נגד צוות רפואי,  בית החולים שיבא,  מחלקה פנימית,  חדשות
תגובות

אני מגנה כל אלימות פיזית או מילולית יחד עם זאת אני חייב לציין שיש במערכת הבריאות עובדים /ות (אחיות ....) וגם רופאים /ות שיחסם כלפי אנשים מחפיר ומזלזל ולפעמים יחס מתנשא ולצערי אלה התוצאות.
אני רואה את זה בקופ"ח - "כללית " בין אם הן פקידות או אחיות שהיחס מזלזל ומתנשא לפעמים אתה מצטער שאתה מגיע לקופה . אחיות מדברות עליך לידך בשפה הרוסית ואתה לא מבין מילה תסכימו אתי שזה זה מכוער בכל קנה מידה.
שלא לדבר על יחס הפקידות ורמת השירות הנמוכה והגרועה וכמה שאני לא אכתוב כאן צריך לראות כדי להאמין .
ונכון כמו בכל מערכת יש גם עובדים הראויים לציון שבח.

אנונימי/ת
04.08.2020, 14:26

שום דבר ממה שלטעמך נחשב זלזול הוא לא סיבה לאלימות ! או שמגנים אלימות או שמגנים אלימות בלי אבל. זה כמו להגיד שנאנסת בגלל שלבשת חשוף. חוצפה

17.02.2020, 12:24

אפס סובלנות לאלימות. לא לסלוח. להתלונן במשטרה. לגרום לרישום פלילי לתוקף.