חדשות

מחקר חדש עשוי להוביל לשיטה לאבחון דרגת הממאירות של מחלת הסרטן

על פי מחקר מהאוניברסיטה העברית, היכולת לזהות אגרסיביות של תאי הסרטן על פי תכונת הבולענות והגמישות שלהם תשפר אבחון סרטן אלים וגרורתי

פרופ' עפרה בני. "בצירוף כלים חישוביים, נוכל לקבל 'טביעת אצבע' לכל תא". צילום: דגלס גתרי/ האוניברסיטה העברית

שיטה חדשה לאבחון סרטן אלים וקטלני פותחה בידי צוות רב תחומי באוניברסיטה העברית בירושלים בשיתוף רופאה וחוקרת מאוניברסיטת הרווארד ובית החולים לילדים בבוסטון. השיטה מבוססת על התגלית לפיה תאים סרטניים מסוגלים לבלוע חלקיקים גדולים ומראים תכונת התגמשות מובהקת ולכן סביר שהם בדרגת ממאירות גבוהה.

את המחקר, שנעשה על מודל עכבר ועליו דווח בשבוע שעבר ב- Science Advances הובילה פרופ' עופרה בני מהמכון למחקרי תרופות בבית הספר לרוקחות בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים והמחברת הראשונה של הדו"ח היא ד"ר יפעת בריל-קרניאלי.

צוות המחקר מניח שממצאיו עשויים להביא לפיתוח גישה חדשה לאבחון סרטן ולתכנון טוב יותר של הטיפול התרופתי שיהיה ממוקד יותר בהתאם לסוג הסרטן ומותאם אישית לצורכי לחולה.

בשנים האחרונות, ציינו החוקרים, עבודות רבות עוסקות בקשר שבין ממאירות התאים הסרטניים לבין התכונות הפיזיות שלהם - יכולתם להתעוות, להתקשח, להתגמש ולהסתגל לסביבות שונות ומשתנות, מה שעשוי להעיד על הפוטנציאל של התאים הסרטניים לפתח גרורות.

במחקר הנוכחי נבחנה ההנחה לפיה קיימת קורלציה משולשת בין מידת האגרסיביות של התא הסרטני לבין גמישותו ויכולתו לבלוע חלקיקים (TrC). כלומר, המתאם שבין הדפורמציה של התא, היכולת הפגוציטית שלו (פגוציטוזיס) ומידת האגרסיביות שלו. בהתאם לכך נבדקו סוגים שונים של תאי סרטן ברמות ממאירות שונות ובהם תאי  סרטן העור מלנומה, תאי שלפוחית השתן ותאי סרטן הערמונית.

במחקר אוששה הנחת העבודה ונמצא כי העלייה ביכולת הבולענות של תאי הסרטן מעידה על עלייה ברמת האלימות שלהם. תכונת הבולענות היא בזכות היכולת המכנית של התאים הסרטניים להתגמש ולהתעוות וכך לבלוע לתוכם חלקיקים גדולים.

כמו כן הצליחו החוקרים למיין תאים סרטניים על פי יכולת הבולענות שלהם ולהוכיח שהבולעניים יותר יצרו מחלה אגרסיבית יותר.

פרופ' בני: "אם נרחיב את המידע שהושג בעבודה זאת ונתבונן במידת הבליעה של חלקיקים שונים בבדיקות מעבדה, בצירוף כלים חישוביים, נוכל לקבל 'טביעת אצבע' לכל תא ונקבל מידע אבחוני שיאפשר לדעת מהי דרגת הממאירות של המחלה בחולים".

ד"ר בריל-קרניאלי הוסיפה: "היכולת לבדוק בדרך פשוטה יחסית תכונות מכניות של תאים על פי כושרם לבלוע חלקיקים שונים תאפשר לפתח גם בדיקת תרופות שיותאמו באופן ספציפי לחולה. כשיימדדו תכונות מכניות של התאים הסרטניים מתוך ביופסיות, תהיה בכך תוספת חשובה לסט הבדיקות האחרות מבוצעות לחולי סרטן והדבר יאפשר לרופאים אופטימיזציה של הטיפול הרפואי".

נושאים קשורים:  מחלת הסרטן,  חדשות,  תאי סרטן,  פרופ' עופרה בני,  ד"ר יפעת בריל-קרניאלי,  מחקר ישראלי,  האוניברסיטה העברית
תגובות