• יו"ר: פרופ' דורון גוטהלף
  • מזכירה: ד"ר שלומית צפריר
  • יו"ר נבחר וגזבר: ד"ר אורי יצקר
  • חברי הוועד: ד"ר עמית שלו, ד"ר תומר לוי, ד"ר עולא מורד, ד"ר טל שלטון, ד"ר אילת גוטהלף, ד"ר יובל רווה
  • מתמחים: ד"ר תומר מבורך, ד"ר עדי דרפיש גנון, ד"ר הדר שדה
חדשות

פעילות במדיה החברתית נמצאה קשורה לדיכאון ולסטרס בקרב בנות עשרה

במחקר חדש נמצא כי הקשר בין תכיפות הפעילות במדיה החברתית לבעיות בתחום בריאות הנפש בקרב נערות מורכב יותר מכפי שחשבו

נערות ושימוש ברשתות חברתיות. אילוסטרציה

פעילות במדיה החברתית נמצאה קשורה לדיכאון במיוחד בקרב בנות עשרה ומחקר חדש אף ציין שהנושא הזה יותר מורכב ממה שחשבו עד כה. על המחקר, שהקיף 12,866 בני 16-13 באנגליה, דווח בשבוע שעבר בכתב העת The Lancet Child & Adolescent Health.

החוקרים ממכון בריאות הילד והנוער באוניברסיטת קולג' בלונדון מסרו כי בעבודה זאת נמצא כי הפעילות במדיה החברתית עלולה להיות מזיקה לבריאות הנפשית במיוחד לבנות כי הן נחשפות בפעילות זאת לאיומים ולהפחדות שמביאות להפחתה בשעות השינה ולפחות פעילות גופנית החשובה לבריאותן.

"ממצאי המחקר לא טוענים שעצם הפעילות במדיה החברתית גורמת נזק אלא התכיפות שלה שפוגעת או מונעת בפעילויות שיש להן השפעות חיוביות על הבריאות הנפשית. חשיפת אנשים צעירים לתכנים פוגעניים במיוחד, מה שמכונה cyber-bullying, היא הבעייתית", ציין אחד ממחברי דו"ח המחקר ד"ר ראסל וינר (Russel Viner).

במילים אחרות, המדיה החברתית כשלעצמה איננה יכולה להיות מואשמת בבעיות הנוגעות לבריאות מנטלית אבל היא גוררת נערות לפחות שעות שינה ולחשיפה שלהן לאיומים שמובילים לבעיות בריאותיות.

עורכי המחקר ציינו כי מצאו הבדלים בנושא זה בין בנים לבנות אבל נראה כי ההשלכות של פעילות במדיה החברתית על הבריאות הנפשית של בנים הן שונות ונדרש מחקר נוסף כדי לברר את מהותן.

המחקר מבוסס על ראיונות שנערכו בין השנים 2015-2013 ובהם התבקשו בני נוער לדווח על הפעילות שלהם ברשתות פייסבוק, ווטסאפ, אינסטגרם, טוויטר וסנפצ'אט. פעילות שנמשכת יותר משלוש פעמים ביום הוגדרה כ"תכופה מאוד". בין מגבלות המחקר: לא צוין משך הזמן, בשעות ובדקות, של כל פעילות.

המרואיינים נשאלו לגבי לחצים פסיכולוגיים ועל הבריאות הכללית והנפשית שלהם, בכלל זה "שביעות הרצון מהחיים", תחושה של אושר, שמחה וחרדות.

כשנותחו הממצאים לגבי הבנים והבנות, נמצא כי פעילות בתכיפות רבה נקשרת ליתר עקות דחק פסיכולוגיות והבעיה ברורה ומובהקת סטטיסטית בקרב הבנות: ככל שהן מרבות לפעול ברשת חברתית, כך עולה הסטרס הפסיכולוגי שבן הן שרויות.

קרוב ל-60% מהשפעות הסטרס הפסיכולוגי בקרב נערות בעקבות פעילות גבוהה ברשת חברתית נמצאה קשורה בפגיעה באיכות השינה שלהן וביתר חשיפה לאיומי סייבר והתעללות-רשת מצד עמיתים לפעילות הזאת. כמו כן, לירידה בהשתתפותן בפעילות גופנית בכלל. בקרב בנים גורמים אלו מסבירים רק 12% מאפקטים השליליים שנמצאו עקב פעילות בתכיפות יתר ברשת ובהקשר לסטרס פסיכולוגי.

יש לציין שרק בחודש שעבר במחקר דומה שנעשה בקנדה נמצא קשר בין בעיות הנוגעות לבריאות נפשית כמו תסמיני דיכאון בקרב בני נוער לבין רמות גבוהות של פעילות במדיה חברתית.

נושאים קשורים:  גלישה ברשת,  רשת חברתית,  פייסבוק,  ווטסאפ,  אינסטגרם,  סטרס,  דיכאון,  בני נוער,  חדשות
תגובות