• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

פיצויים בסך 2.5 מיליון שקל נפסקו להורי ילד שנהפך לנכה לאחר חיסון משולש

שופט בית משפט השלום בכפר סבא קבע שכיוון שסמיכות הזמנים בין מתן החיסון לבין הופעת סימני הפגיעה המוחית ובהיעדר הסבר אחר לגרימת הפגיעה, סביר יותר שהחיסון הוא הגורם לפגיעה

פסק-דין
פסק דין. אילוסטרציה

שופט בית משפט השלום בכפר סבא אלדד נבו פסק בשבוע שעבר שעל משרד הבריאות לפצות ב-2.5 מיליון שקל הורים לילד שהפך לנכה לאחר שקיבל, בהיותו תינוק, חיסון DTP (משולש נגד צפדת, קרמת ושעלת). דיווח ראשון על כך הופיע אתמול (ד') ב-Ynet.

בפסק הדין תואר המקרה: החיסון ניתן לילד כשהיה בן 14 חודשים, בשנת 1992. יומיים לאחר קבלת החיסון החל התינוק לסבול מאי שקט, חום וצליעה ברגל שמאל. בדיקה בבית החולים מאיר בכפר סבא לא העלתה דבר והוא שוחרר לביתו. כעבור יומיים הראה קשיים בבליעה והפסיק לעמוד ולדבר. בבדיקות נרחבות בבית החולים, לרבות CT מוח, התגלתה דלקת מוח שגרמה לפגיעות מוטוריות וקוגניטיביות שהותירה אותו עם יכולת תפקוד נמוכה.

תביעת ההורים הוגשה לבית המשפט ב-2014. נטען בה שנכות הילד נגרמה כתוצאה מהחיסון ושהם לא הוזהרו בדבר תופעות לוואי או מחלות שיכולות להיגרם מהחיסון.

משרד הבריאות טען, כך נכתב בפסק הדין, ש"קביעת מדיניות החיסונים בארץ היא פועל יוצא של מדיניות שלטונית, לאחר שיקול דעת רחב ואיזון בין גורמים לבין אינטרסים שונים, ציבוריים ופרטניים - הבריאות האישית של הפרט והאינטרס הציבורי הכללי של מיגור מגפות, מחלות ושיפור בריאות הציבור ולכן אין להטיל אחריות בגין הפעלת שיקול דעת זה".

בחוות דעת מומחה מטעם התביעה צוין כי בחיסון נגד שעלת שהיה נהוג בארץ עד שנות ה-90 ושיכול בהחלט להיות שהתובע קיבל אותו, היו מצויים חלקי חיידקי שעלת והיה כרוך בשיעור גבוה של תופעות לוואי ובהן גם פגיעות עצביות. מומחה מטעם משרד הבריאות כתב מנגד כי ידוע שהסיכוי שהחולי נגרם עקב החיסון מוערך לכל היותר בשכיחות של סביב 1 ל-1 מיליון מנות ובסבירות גבוהה יותר נובע ממחלה זיהומית או מולדת.

אלא שהשופט קבע בפסק דינו שכיוון שסמיכות הזמנים בין מתן החיסון לבין הופעת סימני הפגיעה המוחית ובהיעדר הסבר אחר לגרימת הפגיעה, סביר יותר שהחיסון הוא הגורם לפגיעה. פסק הדין לא ייחס למשרד הבריאות רשלנות במתן החיסון וציין: "הסכנות לבריאות הציבור בהימנעות ממתן החיסון גדולות לאין ערוך מן הסיכון הזעיר שבחיסון".

הנזק שנגרם לתובע כתוצאה מפגיעתו העריך השופט בכחמישה מיליון שקל, אך פסק פיצויים בסך 2.5 מיליון שקל - הסכום המרבי שבית משפט שלום רשאי לפסוק. על משרד הבריאות הוטל לשאת בשכר טרחת עורך הדין של התובעים - 585 אלף שקל.

נושאים קשורים:  חיסון משולש,  פגיעה מוחית,  פסק דין,  DTP,  חדשות,  חיסונים
תגובות
אנונימי/ת
21.03.2019, 10:53

פסק דין חשוב , ולדעתי תקדימי.
יש בישראל קרן לנפגעי חיסונים אך לא נראה שהיא פעילה במיוחד.
ממליץ לקרוא את המאמר מ 2008 של השופטת בדימוס בלהא כהנא: "חוק ביטוח נפגעי חיסון - הלכה ואין מורין כן" (ניתן למצוא לאחר חיפוש בגוגל).

אנונימי/ת
22.03.2019, 16:07

חיזוק מטורף למתנגדי החיסונים ואצבע בעין לפנאטים שנלחמים בהם.

אנונימי/ת
23.03.2019, 22:01

מאז 1992 החיסונים עברו שיפור ניכר. מחיסון DTP עבר ל DTaP (חיסון אסלולארי) ותופעות הלוואי פחות שכיחות. תמיד קיים סיכון של 1 ל... פגיעות נוירולוגיות והדבר אינו נסתר. כל אחד יכול לחפש בגוגל את תדריך החיסונים ולקרוא על כל תופעות הלוואי אשר עלולות להופיע.
כולנו מקווים שהחיסונים שאנו מקבלים לא יגרמו לנזק..

אנונימי/ת
23.03.2019, 22:06

מה שאתה מציין לגבי חיסון השעלת בהחלט נכון, רק ששכחת לציין שמאז המעבר לחיסון אצלולרי גם היעילות של החיסון צנחה פלאים (וניתן למצוא על כך חומר די קלות).