• יו"ר: פרופ' דורון גוטהלף
  • מזכירה: ד"ר שלומית צפריר
  • יו"ר נבחר וגזבר: ד"ר אורי יצקר
  • חברי הוועד: ד"ר עמית שלו, ד"ר תומר לוי, ד"ר עולא מורד, ד"ר טל שלטון, ד"ר אילת גוטהלף, ד"ר יובל רווה
  • מתמחים: ד"ר תומר מבורך, ד"ר עדי דרפיש גנון, ד"ר הדר שדה
חדשות

עוד מחקר נרחב פסל את הקשר בין החיסון המשולש לבין סיכון לאוטיזם

במחקר מדנמרק נבדקה סוגיה זאת לגבי 657,461 ילדים - רק 6,517 מהם אובחנו על הרצף האוטיסטי | החוקר הראשי: "המחקר מספק תשובות מדעיות מוצקות"

חיסון ילדים. אילוסטרציה

עוד מחקר נרחב מצא כי החיסון המשולש (MMR) לחצבת, חזרת ואדמת איננו מגביר סיכון לאוטיזם וגם לא מהווה טריגר לילדים שנמצאים בסיכון, בעקבות אבחנה רפואית. המחקר החדש פורסם אתמול (ג') ב-Journal Annals of Internal Medicine.

במחקר נבדקה סוגיה זאת לגבי 657,461 ילדים שנולדו בדנמרק בין השנים 1999 ל-2010 והמעקב אחריהם נעשה במהלך אוגוסט 2013. החוקרים ביצעו אבחון לספקטרום האוטיזם ובחנו גורמי סיכון כמו גיל הורי הילדים, אוטיזם אצל תאומים, לידה מוקדמת או משקל לידה נמוך.

מעל 95% מהילדים קיבלו את החיסון המשולש ורק 6,517 אובחנו מאוחר יותר כמצויים בספקטרום האוטיזם. החוקרים הדגישו כי החיסון לא הגביר את הסיכון בילדים שלא נחשבו כמצויים בסיכון להפרעה וגם לא שימש טריגר לאלה שכבר היו בסיכון.

ד"ר אנדרס הוויד (Anders Hviid) מ"מכון סרום" בדנמרק, החוקר הבכיר שהוביל את המחקר, אמר: "הרעיון שחיסונים גורמים לאוטיזם עדיין מסתובב במדיה החברתית למרות שבמחקרים קודמים הוא כבר נשלל. מתנגדי החיסונים נעשו יותר קולניים, הם נהנים מחשיפה רבה ואפילו ידוענים ופוליטיקאים מפיצים את הפחד מפני חיסונים. המחקר שלנו רצה לספק תשובות מדעיות מוצקות בעניין הזה".

המיתוס שיש קשר בין חיסונים לאוטיזם נולד בעקבות מאמר שפרסם אנדרו ווייקפילד ב-The Lancet ב-1998. הוא נשכר בתשלום על ידי חברת עורכי דין שהתכוונה להגיש תביעה נגד יצרניות חיסוני ה-MMR. אלא שב-2010 רשיונו כרופא נשלל וב-2011 הסירה מערכת "לנסט" את המאמר לאחר תחקיר שבו נתגלה כי ווייקפילד שינה או הציג מצג שווא של מידע על מצבם הבריאותי של 12 ילדים שהיווה בסיס למסקנותיו. כמה מחקרי עוקבה שניסו לחזור על הממצאים שהוא מנה במחקרו לא מצאו שום קשר בין חיסונים לאוטיזם.

ד"ר פול אופיט, מנהל המרכז לחינוך לחיסונים בבית החולים לילדים בפילדלפיה, שלא היה מעורב במחקר החדש, אמר אתמול ל-CNN כי "בנקודת הזמן הנוכחית, כאשר יש בידינו כבר 17 מחקרים שנעשו בשבע מדינות ובשלוש יבשות שונות, שבהם מעורבים מאות אלפי ילדים, אם לא כמה מיליונים, הוגן לומר שהאמת יצאה לאור באופן ברור ומוצק. אני מקווה שממצאי מחקר חדש זה ירגיעו הורים ומשפחות עם ילדים צעירים שמצויים בסיכון לפתח צורה כלשהי שבספקטרום תסמונת האוטיזם, שהחיסון לא הגביר את הסיכון לכך".

לא רק בישראל, גם בארה"ב מתנגדי החיסונים ממשיכים להפיץ את המיתוס שיש קשר בין חיסונים לאוטיזם, ואותם מתנגדי התחסנות גם מואשמים עתה בהתפרצות החצבת. רק בחודשיים הראשונים של 2019, לפחות 206 מקרי חצבת אובחנו בארה"ב לעומת 372 בכל שנת 2018, ובכל העולם מספר מקרי החצבת עלה ב-48.4% רק בין 2017 ל-2018 כפי שדווח השבוע על ידי יוניצ"ף, כאשר עשר מדינות בעולם אחראיות ל-98% מכלל העלייה במקרי חצבת.

באחרונה העריך ה-WHO כי ההתנגדות וההססנות לקבלת חיסונים חרף העובדה שהם זמינים נמצאות ברשימת עשרת האיומים הגדולים ביותר על בריאות בני האדם בשנה הנוכחית.

נושאים קשורים:  חיסונים,  חיסון משולש,  MMR,  חיסונים ואוטיזם,  מתנגדי חיסונים,  חצבת,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
06.03.2019, 19:22

כשטיפש זורק אבן לבאר אלף חכמים לא יוכלו להוציא אותה.

אנונימי/ת
06.03.2019, 20:50

שאלה: איך ביצעו את המחקר?
לא מוסבר מהן שיטות המחקר.

אנונימי/ת
06.03.2019, 22:45

כמה שטיפשות ובורות כואבות ומזיקות.