• יו"ר: פרופ' דורון גוטהלף
  • מזכירה: ד"ר שלומית צפריר
  • יו"ר נבחר וגזבר: ד"ר אורי יצקר
  • חברי הוועד: ד"ר עמית שלו, ד"ר תומר לוי, ד"ר עולא מורד, ד"ר טל שלטון, ד"ר אילת גוטהלף, ד"ר יובל רווה
  • מתמחים: ד"ר תומר מבורך, ד"ר עדי דרפיש גנון, ד"ר הדר שדה
קנאביס

תועלת ונזקים בשימוש בקנאביס להפרעת חרדה פוסט טראומטית

הראיות הקיימות היום אינן מספקות על מנת לבסס מסקנות בנוגע לתועלת ולנזקים של שימוש בתכשירי קנאביס מבוססי צמחים בקרב מטופלים עם PTSD, אבל מס' מחקרים המתקיימים היום עשויים לספק בקרוב תוצאות חשובות

30.08.2017, 10:16
קנאביס רפואי (צילום: אילוסטרציה)
קנאביס רפואי (צילום: אילוסטרציה)

קנאביס זמין עבור טיפול רפואי להפרעת חרדה פוסט טראומטית (PTSD, Post Traumatic Stress Disorder) במדינות רבות ברחבי ארה"ב, אך היעילות שלו בטיפול בתסמיני PTSD נותרה לא ברורה.

מחקר חדש בוצע במטרה לזהות מחקרים המתקיימים היום ולסקור ראיות קיימות בנוגע לתועלת ולנזקים של תכשירי קנאביס מבוססי צמחים בטיפול בPTSD בקרב מבוגרים.

בוצע חיפוש אחר מאמרים במאגרי המידע המקובלים שפורסמו עד מרץ 2017. נבחרו מאמרים באנגלית כולל סקירות סיסטמיות, מחקרים קליניים ומחקרים תצפיתיים עם קבוצת ביקורת שדיווחו על תסמיני PTSD ותופעות לוואי של שימוש בקנאביס בקרב מבוגרים עם PTSD.

נתוני המחקרים הוצאו על ידי חוקר/ת בודד/ת ונבדקו על ידי חוקר/ת נוספ/ת. 2 חוקרים עצמאיים העריכו את איכות המחקר, וקבוצת החוקרים דירגה את העוצמה הכוללת של הראיות על ידי שימוש בקריטריונים מקובלים.

אותרו שתי סקירות סיסטמיות, 3 מחקרים תצפיתיים ואף מחקר אקראי. הסקירות הסיסטמיות דיווחו על ראיות לא מספקות על מנת לבסס מסקנות בנוגע לתועלת ונזקים. מחקרים תצפיתיים מצאו שבהשוואה לחוסר שימוש, קנאביס לא הפחית תסמיני PTSD. המחקרים היו בעלי סיכון בינוני וגבוה להטייה, וסך הראיות נשפט כלא מספק. שני מחקרים אקראיים ו-6 מחקרים אחרים שבודקים תוצאים של שימוש בקנאביס בקרב מטופלים עם PTSD מתקיימים כיום וצפויים להסתיים בתוך 3 שנים.

מגבלות המחקר העיקריות היו כי קיימות מעט מאוד ראיות, עם סיכוי בינוני עד גבוה להטייה. הראיות אינן מספקות על מנת לבסס מסקנות בנוגע לתועלת ולנזקים של שימוש בתכשירי קנאביס מבוססי צמחים בקרב מטופלים עם PTSD, אבל מס' מחקרים המתקיימים היום עשויים לספק בקרוב תוצאות חשובות.

מקור:

O'Neil ME, Nugent SM, Morasco BJ, Freeman M, Low A, Kondo K, et al. Benefits and Harms of Plant-Based Cannabis for Posttraumatic Stress Disorder: A Systematic Review. Ann Intern Med. [Epub ahead of print 15 August 2017] doi: 10.7326/M17-0477

נושאים קשורים:  קנאביס,  PTSD,  הפרעת חרדה פוסט טראומטית,  מחקרים