• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

שבוע המודעות לכוויות: 3,002 ילדים הגיעו לחדרי מיון ומרפאות ב-2015

היום נפתח לראשונה בישראל שבוע המודעות לכוויות; משרד הבריאות פירסם הנחיות לרופאים ולהורים, והודיע כי יכלול מניעת כוויות בילדים בתכנית הלאומית שהוא מוביל

תאונות, מטבח, כוויות בקרב ילדים (צילום: אילוסטרציה)

היום (א') נפתח שבוע המודעות למניעת כוויות בילדים, בפעם הראשונה בישראל. מנתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר עולה, כי ב-2015 הגיעו לחדרי המיון בבתי החולים ולמרפאות "טרם" (רשת קהילתית לרפואת חירום) 3,002 ילדים עם כוויות. לפי הערכת משרד הבריאות, מספר גדול של מקרים כלל לא דווח.

על פי נתוני המשרד, כוויות בילדים הן ההיפגעות השכיחה ביותר בחודשי החורף, בעיקר בקרב פעוטות בגילאי 4-0. כוויה מנוזלים רותחים היא הנפוצה ביותר. 3 מבין 5 ילדים שפונים למיון עקב כוויות נכווים מנוזלים חמים. על שבוע המודעות לנושא הוחלט נוכח העלייה במקרי כוויות בילדים בחודשי החורף ובסופי שבוע.

"הורים רבים אינם מודעים לחומרתן של כוויות מנוזלים חמים. לא אחת מדובר באשפוז ארוך"

משרד הבריאות מסר עוד, כי לאור היקף התחלואה והיקף חומרת ההיפגעות, מניעת כוויות בילדים תיכלל מעתה בתכנית הלאומית למניעת היפגעות של ילדים, שמוביל המשרד בשיתוף עם משרדי ממשלה נוספים.

מניתוח הנתונים שערך ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים ב-10 בתי חולים, בשנים 2016-2010 כ-80% ממקרי האשפוז מכוויות נגרמו בשל מעורבות נוזלים חמים. הילדים בגילאים אלו מהווים את הקבוצה בעלת הסיכון הגבוה ביותר להיפגעות מכוויות. בסופי שבוע נמצאה עלייה בהיפגעויות מכוויה מנוזלים חמים, ומרביתן התרחשו בבית ובחצר הבית. כמחציתן התרחשו במטבח. רובן נגרמו על ידי הורים, סבים וסבתות ומטפלים.

בנוסף, נמצא מניתוח הנתונים כי בין השנים 2016-2008 מתו בישראל כתוצאה משריפה 47 ילדים - 64% מהם מהמגזר הערבי, פי 2.4 מחלקם היחסי באוכלוסייה.

נוכח התופעה פירסם משרד הבריאות שורה של כללים מנחים למניעת כוויות, שיש להעבירם על ידי הגורמים המקצועיים השונים לידיעת ההורים: בעת נשיאת פעוט אין לבשל או לשתות משקאות חמים; יש להרחיק משקאות חמים מילדים; בזמן הבישול יש להפנות את ידיות הסירים והמחבתות לכיוון הקיר או להשתמש בלהבות הפנימיות; יש למקם מיחם ופלטת שבת הרחק מהישג ידם של הילדים; חשוב לוודא שגם בית הסב והסבתא מותאם ובטוח לילדים וכך גם בית המטפל/ת והמעון/גן הילדים.

בנוסף פורסמו כללי טיפול מהיר בכוויה: כשמדובר בכוויות מנוזלים יש לשטוף את הכוויה במים פושרים זורמים במשך כ-20 דקות; כוויות מאש: להתרחק ממקור האש, להשתמש בבד כדי לחנוק את האש ואחר כך לשטוף את הכוויה במים פושרים זורמים; כוויות מחשמל: להרחיק ילדים ממקור הזרם בעזרת חפץ שאיננו מוליך חשמל. בכל המקרים יש לפנות בהקדם למוקד רפואי.

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בהקשר זה: "ריבוי המקרים של היפגעות ילדים עקב כוויות מצריך מאתנו, כחברה, כמדינה וכהורים, לקחת אחריות למניעת התופעה הקשה ולפעול בכל דרך למען הילדים. אנו, כמערכת בריאות, מגייסים את מיטב המומחים, תוך למידת הנושא והתמקצעות בלתי פוסקת בו במטרה לתת מענה ראוי לבעיה הכאובה. בחלק גדול מהמקרים מדובר באירועים ניתנים למניעה. יש צורך במתן תשומת לב ובהקפדה על הוראות הבטיחות".

פרופסור יוסי חייק, יו"ר הועדה הלאומית למניעת כוויות, הוסיף: "עדיף למנוע כוויות מאשר לטפל בהן. כוויות הן הפגיעה הקשה ביותר עבור גוף האדם והנזק יכול להיות ארוך טווח, מלווה בנכויות ועיוותים. אנו מטפלים במאות ילדים בכל שנה ואת התאונות היה ניתן למנוע. אנו אומנם בקדמת הטיפול הרפואי בכוויות, אך הנזק לפעמים הוא בלתי הפיך ויכול אף לסכן חיים".

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, ציינה: "הורים רבים אינם מודעים לחומרתן של כוויות מנוזלים חמים. לא אחת מדובר באשפוז ארוך, למשך חודש-חודשיים, בטיפולים הכרוכים בסבל רב לילד ולמשפחתו, השתלות עור ומעקבים במשך שנים אחר כך. כוויות עקב נוזלים חמים הוא יומיומי. אין בו, לכאורה, תחושת סכנה המצריכה ערנות לכללי בטיחות, להבדיל מהערנות הנדרשת בעת חציית כביש או בבילוי בחוף הים. אבל אין זה כך. על מנת למנוע כוויות ממי ברז רותחים יש להגביל את טמפרטורת המים בברזי הבית ואין להשאיר ילד מתחת לגיל 5 כשהוא לבדו באמבטיה אפילו לרגע".

נושאים קשורים:  חדשות,  כוויות,  ילדים,  תכנית לאומית,  משרד הבריאות,  תאונות
תגובות