• יו"ר: פרופ' דורון גוטהלף
  • מזכירה: ד"ר שלומית צפריר
  • יו"ר נבחר וגזבר: ד"ר אורי יצקר
  • חברי הוועד: ד"ר עמית שלו, ד"ר תומר לוי, ד"ר עולא מורד, ד"ר טל שלטון, ד"ר אילת גוטהלף, ד"ר יובל רווה
  • מתמחים: ד"ר תומר מבורך, ד"ר עדי דרפיש גנון, ד"ר הדר שדה
חדשות

האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים ממליצה להגביל צפיית ילדים במסכים

ההמלצות, שפורסמו בתחילת השבוע, מחמירות יותר מאלה שפורסמו בעבר, וקובעות בין השאר כי אין לאפשר צפייה במסכים שעה לפני השינה, מחשש להתפחות הפרעת קשב וריכוז או התנהגות אגרסיווית של הילד

טלפונים חכמים (צילום: אילוסטרציה)
טלפונים חכמים (צילום: אילוסטרציה)

האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים (AAP) פירסמה בתחילת השבוע המלצות חדשות על הגבלת החשיפה של ילדים ונוער למדיה דיגיטלית, באמצעות מסכי מחשב, טלפונים חכמים, טלוויזיה וטאבלטים, והמליצה כי ההורים יחלו להיות מעורבים יותר בנושא זה.

ההמלצות החדשות מורכבות משני חלקים - האחד מכוון להיקף הצפייה המומלצת ולאיכות התכנים בקרב פעוטות וילדים צעירים והשני נוגע להיקף ולאיכות לגבי מתבגרים ובני נוער. ההמלצות פורסמו בכנס רופאים שערכה ה-AAP בסן פרנסיסקו, בהשתתפות עשרת אלפים רופאי ילדים.

בהודעה על ההמלצות נמסר, כי חשיפה ממושכת מדי לטלוויזיה, לסמרטפונים, לטאבלטים, למחשבים או צפייה בתכנים לא מתאימים לגיל, עלולה לגרור בעיות התנהגות, הפרעות שינה ובעיות חברתיות בקרב ילדים.

במסגרת ההנחיות החדשות, קובעת האקדמיה כי עד גיל שנה וחצי יש למנוע מהילד צפייה בטלוויזיה. עם זאת, שימוש בוידיאו צ'אט, פייס-טיים או סקייפ בין הפעוט לבין סבתא או סבא שלו, למשל, דווקא חיובית ואינה מזיקה.

צוות ה-AAP הדגיש, כי לצד הצפייה במסכים יש להקפיד שהילדים יבצעו פעילות גופנית וישמרו על הרגלים בריאותיים נוספים

מגיל שנה וחצי עד גיל 5 שנים ממליצה האקדמיה להגביל את הצפייה לשעה אחת בלבד ביום, ועדיפה צפייה בתכנים חינוכיים איכותיים. מומלץ גם שהצפייה תיעשה יחד עם ההורים, תוך השתתפות ההורים בשיחה על התוכן עם הילד. "זה סוג של השתתפות וחיזוק מעמד ההורה, נושא חשוב בגילאים הצעירים" הדגיש ד"ר דיוויד היל, יו"ר המועצה לתקשורת ומדיה ב-AAP.

"להורים תפקיד עצום כמדריכי ילדיהם הצעירים בנוגע למשמעות הטכנולוגיה", הסבירה ד"ר ג'ני רדנסקי, ראש הצוות שחיבר את ההמלצות החדשות.

עוד אמרה ד"ר רדנסקי, כי אין כל ראייה לכך ששימוש בטבלטים וטלפונים ניידים מועילה לפעוטות, אבל קיימות ראיות ששימוש-יתר בגילים הללו במכשירים הדיגטליים קשור בהופעת בעיות שינה, בסיכון להשמנת יתר וגם בתוצאות התפתחותיות גרועות.

צוות ה-AAP הדגיש, כי לצד הצפייה במסכים יש להקפיד שהילדים יבצעו פעילות גופנית וישמרו על הרגלים בריאותיים נוספים. יש להימנע מצפייה בטלוויזיה במהלך ארוחות משפחתיות או בעת נסיעה לחופשה ויש להעדיף להפנות את הזמן לבילוי משותף, נכתב.

הרופאים גם קבעו שאין להכניס מסכים לחדרי השינה ושיש להימנע מצפייה בטלוויזיה או בטאבלט והסמרטפון שעה לפני השינה. פעילות זו, נכתב, עלולה לגרום להתפתחות הפרעת קשב וריכוז ולהתנהגות אגרסיבית של הילד.

נושאים קשורים:  חדשות,  מסכים,  המלצות,  האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים,  טאבלט,  צפייה,  התפתחות
תגובות