• יו"ר: פרופ' דורון גוטהלף
  • מזכירה: ד"ר שלומית צפריר
  • יו"ר נבחר וגזבר: ד"ר אורי יצקר
  • חברי הוועד: ד"ר עמית שלו, ד"ר תומר לוי, ד"ר עולא מורד, ד"ר טל שלטון, ד"ר אילת גוטהלף, ד"ר יובל רווה
  • מתמחים: ד"ר תומר מבורך, ד"ר עדי דרפיש גנון, ד"ר הדר שדה
חדשות

מחקר ישראלי מצא כי לידה בניתוח קיסרי קשורה לסיכון מוגבר ב-20% לאוטיזם

המחקר הוצג אתמול (יום ב') בכנס השנתי של איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל; ד"ר רז גרוס, שהיה שותף למחקר הבינ"ל: "זה לא קשר סיבתי, לא ידוע לנו על המנגנון שמסביר את הקשר בין ניתוח קיסרי לאוטיזם"

ניתוח קיסרי. (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שביצעה קבוצת רופאים ממדינות שונות, ביניהן ישראל, מצא שלידה בניתוח קיסרי קשורה לסיכון מוגבר ב-20% ללידת ילד הסובל מאוטיזם. את ממצאי המחקר בישראל הציג ד"ר רז גרוס מהמערך הפסיכיאטרי במרכז הרפואי "שיבא" ואוניברסיטת תל-אביב.  פרטי המחקר הוצגו אתמול (ב') בכנס השנתי של איגוד רופאי בריאות הציבור.

ד"ר גרוס הבהיר: "זה לא קשר סיבתי, לא ידוע לנו על המנגנון שמסביר את הקשר בין ניתוח קיסרי לאוטיזם, אבל על פי הנתונים שנותחו נמצא קשר מובהק ואף עקבי. יתכן שלפנינו קבוצה באוכלוסיית היולדות שנוכל להמליץ לה לבצע בדיקות סקר מוקדמות לאבחון אוטיזם".

"יתכן שלפנינו קבוצה באוכלוסיית היולדות שנוכל להמליץ לה לבצע בדיקות סקר מוקדמות לאבחון אוטיזם".

בדיווח על המחקר ב"ישראל היום" נמסר, כי "הקשר המובהק נמצא גם כאשר החוקרים השוו בין לידות בשבועות הריון שונים, והוא איננו קשור לסוג הניתוח - מבחירה או כניתוח דחוף בשל צורך רפואי".

ד"ר גרוס מסר, שהנתונים נאספו בישראל, ארה"ב, אוסטרליה, דנמרק, פינלנד וספרד. המטרה היתה לבדוק אם יש סיבות טרום־לידתיות, שאינן גנטיות, לעלייה בשכיחות האוטיזם. בסך הכול נותחו נתונים לגבי 31 אלף ילודים שאובחנו עם אוטיזם.

מחקרים באוכלוסיות רחבות מדגישים את חשיבות גורמי הסיכון לאוטיזם שאינם גנטיים. לאור העלייה בכל העולם בשנים האחרונות בביצוע ניתוחים קיסריים, החוקרים ביקשו לבדוק קשר אפשרי בין לידות בדרך זאת לבין אוטיזם. החוקרים חשבו שייתכן שהגורם לניתוח עשוי להיות גורם משפיע, אך לא מצאו הבדלים בין האוכלוסיות. נמצא, שהקשר בין הניתוח הקיסרי לאוטיזם נשמר ללא קשר לשבוע שבו התרחשה הלידה.

אין מדובר במחקר ראשון שמקשר בין ניתוחים קיסריים לאוטיזם. מחקר דומה התפרסם ב־2015 בכתב העת JAMA Psychiatry, ונמצא בו שתינוקות שנולדו בניתוח קיסרי נמצאים בסיכון של כ-20% להיות מאובחנים על הספקטרום האוטיסטי. כאשר נבדקו משתנים כמו אוטיזם אצל בני משפחה, הקשר הזה לא נשמר.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  לידה קיסרית,  אוטיזם
תגובות
אנונימי/ת
12.06.2016, 11:34

אם אכן יש קשר בין ניתוחים קיסריים ואוטיזם .מדינות כגון טורקיה וברזיל שבהן אחוז הניתוחים הקיסריים גבוה מאוד .אמורות לסבול מאחוז גבוה יותר של אוטיזם נתון שאנני מכיר