• יו"ר: פרופ' דורון גוטהלף
  • מזכירה: ד"ר שלומית צפריר
  • יו"ר נבחר וגזבר: ד"ר אורי יצקר
  • חברי הוועד: ד"ר עמית שלו, ד"ר תומר לוי, ד"ר עולא מורד, ד"ר טל שלטון, ד"ר אילת גוטהלף, ד"ר יובל רווה
  • מתמחים: ד"ר תומר מבורך, ד"ר עדי דרפיש גנון, ד"ר הדר שדה
חדשות

ירידה בגיל הפונים לטיפול בהפרעות אכילה

עלייה במספר הפונים לטיפול בתסמונת אכילה לילית. כ-60% מהפונים למרפאה להפרעות אכילה ברמב"ם סובלים מאנורקסיה נרבוזה ומבולמיה נרבוזה

בימים אלו נערך בישראל מחקר רפואי גדול העוסק בתסמונת האכילה הלילית, בניסיון להבין את סיבותיה ומנגנוניה. המחקר מנוהל על ידי מומחי מרפאת הפרעות האכילה, שהיא חלק מהחטיבה הפסיכיאטרית במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, ושאותה מנהלת פרופסור יעל לצר, מרצה וחוקרת מהפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה. המנהלת הקלינית של המרפאה היא מירי גבעון. פרופסור לצר מסרה כי בחיפה בלבד מאובחנים מדי שנה כ-1,500 ילדים ובני נוער הלוקים בהפרעת אכילה כמו אנורקסיה ובולימיה. למרות המודעות הרחבה לבעיה היא נמצאת במגמת עלייה.

מנתונים שנאספו בארבע השנים האחרונות במרפאה ברמב"ם, עולה כי יש פניות לטיפול בהפרעות אכילה בקרב ילדים בני 12-11, לעומת טווח גילים מינימלי של 15-14 שנראה עד 2008. מספר הפונים לטיפול עומד בממוצע שנתי על 120. כ-60% מהפניות הן של סובלים מאנורקסיה נרבוזה ובולימיה נרבוזה.

הפרעות אכילה בבני נוער (אילוסטרציה)

הפרעות אכילה בבני נוער (אילוסטרציה)

בתחום המצבים של הפרעות אכילה המוגדרים תת-קליניים (הפרעות לא ספציפיות) נרשמה עלייה מ-17% מכלל הפניות לפני ארבע שנים, ל-45% מכלל הפונים בשנה שעברה - גידול של פי 2.6. חלה גם עלייה במספר הפניות של מטופלים מהמגזר הערבי (כ-7% מכלל הפניות) ועלייה קלה בשיעור הגברים הפונים לטיפול, העומד כיום על כ-10% מכלל הפניות. נוכח צבר נתונים זה נפתחה מרפאה לטיפול בהפרעות אכילה של קטינים. הפניות הראשונות היו של בנות. המודל הטיפולי הוא טיפול בעזרת צוות רב-תחומי והוא מחייב מעורבות אינטנסיבית של ההורים.

מירי גבעון, המנהלת הקלינית של המרפאה, הדגישה כי הפרעת אכילה היא הפרעה נפשית שכיחה הנמצאת במגמת עלייה מתמדת בחברה המערבית. פרופסור לצר הדגישה כי "זוהי מחלה קשה התוקפת בעיקר מתבגרות ונשים צעירות, ועלולה לעצור את התפתחותן ולהידרדר עד סכנת חיים ומוות. 20% ממקרי הפרעות האכילה מסתיימים במוות - שיעור גבוה יותר מכל מחלה פסיכיאטרית אחרת. שיעורי ההחלמה ללא טיפול נמוכים ביותר. לכן יש משמעות ניכרת לפנייה מוקדמת לטיפול מקצועי, מיד עם פרוץ המחלה".

תסמונת האכילה הלילית היא תסמונת קלינית נדירה יחסית הכוללת מאפיינים הקשורים בהפרעות שינה, הפרעות אכילה והשמנה. מאז 2010 היא מוגדרת על ידי האיגוד הפסיכיאטרי האמריקני כהפרעה נפשית נפרדת מהפרעת שינה. הסובלים ממנה נוטים להימנע מאכילה במהלך שעות היום ולאכול כמויות גדולות בערב ובלילה. התוצאה היא שרבים מהם סובלים מהשמנת יתר ומהפרעות שינה. בישראל הפרעה זו מטופלת – ועתה גם נחקרת – רק ברמב"ם. מנתונים ראשונים שהצטברו עולה כי כ-5% מהסובלים מאכילה לילית הם בני 50-30. רוב הגברים שפנו לטיפול נשרו במהלכו (4 חודשים).

נושאים קשורים:  חדשות,  הפרעות אכילה,  אנורקסיה נרבוזה,  בולמיה נרבוזה,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  אכילה לילית
תגובות